Brownsberg, Switi nyun yari & Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renske Rodenhuis - WaarBenJij.nu Brownsberg, Switi nyun yari & Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renske Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Brownsberg, Switi nyun yari & Bigi Pan

Blijf op de hoogte en volg Renske

13 Januari 2015 | Suriname, Paramaribo

Ohh het is alweer veel te lang geleden dat ik jullie heb verteld over mijn Surinaamse verhalen!

In de tweede week van de vakantie hadden we het best wel druk met allemaal leuke dingen!

Maandag en dinsdag gingen we voor 2 dagen op trip naar Berg&dal en Brownsberg. Op dag 1 gingen we naar Berg&dal. Dit is een terrein waar je activiteiten kunt doen. Wij gingen met de zip line door de jungle. Het was echt super tof en gaf een onwijze kick. In totaal waren er 10 plateaus. Bij nummer 7 ongeveer vlogen we met ons tuigje over de Suriname rivier, super tof!!
Onze reis werd vervolgd met een busrit de Brownsberg op. Na plusminus 60 minuten rijden kwamen we aan op onze slaap plek. Dit was hoog op de Brownsberg. Hier waren hutjes waar we de hangmatten konden ophangen en gingen overnachten. De volgende ochtend gingen we vroeg op om vervolgens naar de Irene en Leo vallen te wandelen. De Irene val was 80 minuten heuvel op heuvel af lopen. Op de terug weg konden we een zij afslag nemen om nog even te kijken bij de Leo vallen. Hier zijn Marly en ik even wezen afkoelen in het zeer frisse water! De Leo val lag lager veel lager dan het pad waar wij op liepen, via een trap konden we daar komen. Terug hadden we een mooie trap te beklimmen. Marly, Lieke en ik hadden er een lekker looppas inzitten en vervolgde onze tocht terug naar de hangmatten. Hier kregen we nog een heerlijke lunch om vervolgens met het bussie terug te gaan naar Paramaribo.
Eenmaal terug in de stad hebben we thuis wat gegeten en gingen daarna naar het oudejaars feest bij club Oase. Club Oase is van oorsprong een club waar verschillende sporten kunnen worden beoefend. Het feest had een beetje festival idee. Er waren drie podia en allemaal eet en drink tentjes. Het achterste podium was techno, house en mix. Hier hebben we wel even een feestje gebouwd. Tussentijds viel 2x de elektriciteit uit. In Suriname is werkelijk waar alles mogelijk en ik kijk dan ook nergens meer van op!!

De week werd vervolgd met OWRU YARI.
In Suriname begint oud en nieuw al op oudejaarsdag om 12.00uur ’s middags. Wij zijn met de hele club de stad in gegaan om te kijken hoe dat hier gaat. Het is eigenlijk te vergelijken met Koninginnedag. Straten zijn afgezet, bandjes spelen en het ziet zwart van de mensen. Ook worden er heel veel 1000 klappers afgestoken om de geesten te verjagen. Na zo’n 2,5uur door de stad te dwalen hadden wij wel genoeg sfeer geproefd. We zijn lekker naar huis gegaan en speelde een potje skipbo. Om 20uur vlogen de kurken van de flessen en proosten we op het nieuwe jaar in Nederland. Hierna genoten we van onze kipnugget/knakworsten diner. Rond 22uur gingen we naar Zus&Zo waar een feestje was met erg veel bakra’s. Hier hebben we mooi oud&nieuw feestje gehad.

Het laatste weekend van de vakantie gingen we op trip naar Nickerie en Bigi pan. Nickerie is een andere “grote” stad in Suriname. En Bigi pan is een meer met hutjes op het water. We moesten ’s morgen om 7.45uur bij ’t Vat zijn. Busjes vol geladen (21 mensen) gingen we richting bestemming. Onderweg zijn we gestopt in Groningen. Hier kregen we ons ontbijtje. Waarna de reis werd vervolgd naar Wageningen. Hier zijn we even gestopt om te kijken bij wat vroeger de grootse rijst fabriek van het Caribisch gebied was. Uit eindelijk kwamen we aan in Nieuw-Nickerie. Super kleine stad en bijna geen mens te bekennen. We stopte bij een tempel waar we even binnen konden kijken. Ook gingen we hier lunchen. Uiteindelijk gingen we richting de op stap plaats voor het bootje naar Bigi Pan. Het was een uur varen en onderweg kwamen we verschillende soorten vogels tegen. Eenmaal aangekomen op het meer van Bigi pan zagen we allemaal huisjes op het water staan. Een van de huisjes was ons onderkomen. We sliepen in hangmatten en keken uit over het meer, echt super mooi. We zijn het meer op geweest om flamingo’s en rode ibissen te spotten. ’s Avonds zijn we bij de hut gebleven. Rond kwart over 6 kwam de zon ’s morgens op en was er een mooie zonsopkomst helaas was het wel een beetje bewolkt. Na het ontbijt hebben we lekker een modderbad genomen. Na de lunch begon de lange tocht naar huis weer. Wat hebben we gelachen in het bussie.

En na een vakantie volgt weer het normale leventje. De laatste 3 weken van mijn stage zijn aangebroken.

Na de vakantie had ik een tussentijdse beoordeling met de hoofdzuster. Uit het gesprek kwam naar voren dat het prima gaat op stage en dat ik wel toe was aan wat meer. Dus vanaf nu ben ik de verantwoordelijke op de kamer. Ik coördineren nu de dienst en dat geeft mij eigenlijk wel een lekker zelfstandig gevoel.

Verder blijven de kindjes super schattig, maak ik nog steeds elke dag bijzondere dingen mee en geniet ik van het leventje hier!

Nu ga ik snel naar het vliegveld want Stijn landt met een uurtje!!

Bosi's & Brasa's

P.s. vandaag was er een werkoverleg en wat stond er op tafel? Nee geen kannen thee en koffie, maar flessen cola en fernades. Lekker soft lekker suikers.

• 14 Januari 2015 - 00:07

Marianne:

Meid wat maak je veel mee en wat heb je een goed gevoel om de opvallende dingen te beschrijven. Ik heb er weer erg van genoten. Geniet jij nu maar lekker met Stijn van de tijd die je nog tegoed hebt daar. Heel veel plezier en een dikke kus uit Soest. Xx

• 21 Januari 2015 - 16:17

Sara:

Renssieeee!
    Ik zit in de bieb op de UvA, concentratie verloren dus maar even lekker blogs lezen!!
    Wat zijn bakra's?
    Veeeel plezier nog even en tot SNEL waaaa xxx

• 21 Januari 2015 - 21:01

Renske: