Klaar voor wat nieuws! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renske Rodenhuis - WaarBenJij.nu Klaar voor wat nieuws! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renske Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Klaar voor wat nieuws!

Blijf op de hoogte en volg Renske

04 December 2014 | Suriname, Paramaribo

Dag lieve mensen in het koude kikkerlandje!
Ik denk vaak aan jullie hoor als ik even in een airco ruimte ga staan omdat ik over verhit ben! Een troost, hier hebben we af en toe ook een regenbui.

Hierbij nog even een korte update over de afgelopen week.

Donderdag 27 november stond ik op zaal 1 met nog 3 andere zusters. De bedden waren allemaal bezet (10!!) maar het was als nog relatief rustig. Patiënten waren zelfstandig genoeg om geen hulp te krijgen. Aan ons de taak, zoals elke dag, om te zorgen dat het zorgproces continu verloopt. Een aantal lab aanvragen, echo maken en ecg draaien.
Verder heb ik meegekeken bij een onderzoek waarbij de dokter de baarmoederhals ging onderzoeken bij en patiënt van middelbare leeftijd. Bij deze patiënt was cervix ca al gediagnosticeerd. Erg interessant om te zien. De dokter gaf onwijs goede uitleg over wat hij ging doen, waarom, met welke middelen etc. Uitleg waar ik echt iets van heb geleerd. Bij de patiënt was de baarmoederhals al helemaal vergroeid. De dokter probeerde toch de opening zo ver mogelijk op te krijgen om zoveel mogelijk te kunnen zien, dit ging dan ook gepaard met een aantal goede gillen. In de middag was het rustig en kreeg ik ruimte om aan school te zitten. De rust op de afdeling wordt door de zuster verklaard met het feit dat mensen in december absoluut niet in het ziekenhuis willen liggen en dus ook zeker niet met klachten naar de dokter zullen gaan. ’s Avonds lekker met zijn alle uit eten geweest bij de Shakers.

En daar was het weekend alweer! Vrijdag gingen we even chillen hoor. Lekker uitslapen en dobberen in het zwembad. Niet spectaculair voor jullie, maar het was wel heerlijk. Als afsluiting van het daglicht ging ik nog even een rondje rennen. ’s Avonds gegeten bij Lucky Twins en cocktails gedroken bij t Vat, die waren echt heel erg lekker!

Het weekend staat echt in het teken van rusten en feesten. De hitte zorgt er wel voor dat je snel moe bent. Je denkt het went, maar nee echt totaal niet! Dus ook zaterdag gingen we even niet zo veel doen. Helaas was dit wel de dag dat er alweer iemand naar huis ging.. Nohemi vloog om 19.30 weer terug naar Nederland. Als afscheid hebben wij nog even met ze alle geluncht. ’s Avonds gingen we naar Parabello. Dit is een locatie waar feestje worden georganiseerd. Het ligt tussen Lelydorp en Paramaribo in. En wat was het een feestje zeg. Ongelooflijk genoten. Allemaal gekke dingen die je voorbij ziet komen en mee maakt. Dingen die vooral nergens kunnen worden gepubliceerd. Rond een uurtje of 4 was het feetsje af en gingen Petra en ik alvast hangmateren. Rond een uur of 6 kwam de rest nog even de hut in. Die hadden nog heerlijk liggen dobberen in een maar al te vieze rivier..

Een nachtje slapen in een hangmat is best relax ook al kan je geen kant op. Ik word alleen wel regelmatig wakker en dat is vet irritant. Gelukkig gingen we pas om een uur of 3 terug naar Paramaribo dus tot die tijd konden we hangmateren.
Terug in Paramaribo ging Nico pannenkoeken bakken, heel fijn. 's Avonds had ik nog ff Q- Music aan en hoorde ik voor het eerst een kerstliedje. Dat was best wel heel raar!

Oh december daar ben je alweer, kerst bomen worden opgetuigd en kerst liedjes worden gedraaid. Iets wat helemaal niet in mijn plaatje past. Marit jarig (vandaag!!!), ik jarig, kerst, oud en nieuw.. Het lijk bij mij wel augustus.

1 december hield ook in dat we begonnen aan ons laatste weekje op de gynaecologie. In de rol als algemene zuster had ik nu wel door hoe het op de afdeling verliep. Het blijft alleen een onduidelijk beeld over de organisatie, dit gebeurd ook veel al op kantoor en wordt geregeld door de hoofdzuster en de zuster die op kantoor is ingedeeld. Zusters op zaal voeren meer opdrachten uit die daar worden gemaakt. Ik mis de protocollen en de uitleg van zusters. Ik dacht altijd dat je in Nederland veel moest vragen maar hier is alles wat je ongeveer zegt een vraag en dat voelt soms zo irritant. Maar het is de enige manier om je kennis te verbreden.

Afgelopen week heb ik ook nog een dagje op de behandelkamer gestaan. Op de behandelkamer werkt één zuster of broeder. Dit is degene die de medicatie uitzet en deelt voor alle patiënten die opgenomen zijn. Dit betekent dus dat de zusters op zaal hier niets mee te maken hebben. Voor de rest houd je als zuster op de behandelkamer de wijzigingen bij omtrent de medicatie. Je schrijft recepten uit zodat de apotheek de medicatie aanlevert. Je verzameld instrumenten en vouwt gazen om deze vervolgens naar de stomerij te brengen waar ze steriel worden gemaakt. Als ik eerlijk en kritisch ben is dit een functie die zeer overbodig is en in Nederland zal je dit nooit tegen komen. De zusters die op zaal werken kunnen deze taak er in mijn ogen zeker bij nemen. Voor de rest gaf het mij eindelijk inzicht in medicatie gebruik en hoe dat hier allemaal wordt georganiseerd.

Vier weken op de gynaecologie waren leerzaam. Het geeft een beeld van wat je kan tegen komen op deze afdeling en hoe het verloopt in een buitenlands ziekenhuis. Verder heb ik de afgelopen weken ervaren hoe de cultuur hier is en vooral hoe zusters hier te werk gaan en communiceren.
De hoofdzuster was echt heel vriendelijk en daar kon je alles bij kwijt. Maar ik ben nu wel toe aan de volgende afdelingen. Maandag en dinsdag verloskamers. Woensdag en donderdag de kraamafdeling.

Maar nu eerst nog even weekend. Een heel leuk weekend, want mijn lieve moedertje land zo in het mooie Suriname!!

Ik beloof dat mijn volgende blog veeeeele male leuker zal zijn!

Tot snel, liefs xx

P.s. Terwijl ik mijn blog aan het typen ben staat er een baby'tje van 8 uurtjes oud naast me, echt om op te eten!

P.p.s. Er komt net een zuster binnen wandelen gaat zitten, legt haar benen op een krukje en gaat gewoon even slapen.

  • 11 December 2014 - 20:53

    Sara:

    Hee Rens
    Mn moeder zegt dat ik gebrekkig ben opgevoed, wist namelijk niet waar cervix ca voor staat en vooral moest ze lachen om dat laatste wat im uitsprak als za.
    Waar sliep je moeder eigenlijk?
    Hee ik zie nu dat er fotos bij het verslag staan ook al bij de vorige? Zo maar ffkes checken.
    Ik vond dit blog ook gewoon leuk hoor haha! Blijf me verbazen.
    Dikke kuz vanuit de woonkamer in een stormachtig waarland!!

  • 12 December 2014 - 19:18

    Renske:

    Hahah geweldig Saar!
    Mijn mamsie verbleef in Eco resort inn.. Paar hotels na Torrarica.
    Hahaha ja bij sommige verslagen staan inderdaad foto;s. Ga bij de volgende verslagen proberen steeds foto's bij te voegen maar soms werkt het internet niet echt mee!

    Kus

  • 28 December 2014 - 21:41

    Sara:

    Geinig daar sliep mijn moeder ook! (En ik ook voor lekker ontbijt en douche)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renske

Op avontuur in Suriname!

Actief sinds 08 Nov. 2014
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 7968

Voorgaande reizen:

04 November 2014 - 27 Januari 2015

Paramaribo!

Landen bezocht: