Paramaribo! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renske Rodenhuis - WaarBenJij.nu Paramaribo! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renske Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Paramaribo!

Blijf op de hoogte en volg Renske

10 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Eindelijk was het zo ver, eindelijk was het 4 november!! Rond een uur of half 10 richting Schiphol. Ik had namelijk om kwart over 10 afgesproken met het uitzwaai comité om nog even bakkie te doen. Om half 11 was Petra ook op Schiphol dus op naar de incheck balie. Daar stond dat wij al om 12 uur mochten boarden en er stond een flinke rij.. Daar kwam het afscheid. Kusjes en knuffels uit delen aan mijn lieve vriendinnen, mamsie en natuurlijk mijn lieve vriend. Ik hield het thank god droog. Naja totdat zij allemaal wegliepen en wij in de rij stonden toen sprongen de tranen in mijn ogen. We stonden maar even in de rij en konden vlot onze bagage inchecken. Uiteraard had ik veelste veel kilo’s mee. Dus hup Petra de koffer werd open gemaakt en daar ging het een en ander van mij in. Uiteindelijk 23.3 kg en huppa adios tot in Suriname. Eenmaal aangekomen bij de gate mochten we nog niet boarden, verrassend! Dan maar even lekker zitten en bewonderen hoe groot die boeing wel niet is! Uiteindelijk hebben we daar toch nog wel een uurtje gezeten. Petra kwam er in de tussentijd achter dat haar iPhone beeldscherm er mee was opgehouden en bij mij stroomde rijkelijk de tranen over mijn wangen zodra ik na dacht over alles wat er komen gaat. Uiteindelijk gingen we 20 minuten later de lucht in dan gepland. De reis ging voorspoedig. Die films bevielen mij wel! Na drie films en een aantal maaltijden later was het alweer tijd om te landen. Rond een uur of half 10 Surinaamse tijd kwamen we aan bij het studentenhuis. Het is niet om van de daken te schreeuwen, maar ach we hebben een dak, een lekker bed en stromend water. Oh en uiteraard WiFi en gezellige huisgenoten! Het mooiste aan het huis is de waakhond. Hij heet Bami en blaft naar iedereen die niet blank is. Hij loopt met je mee naar de Chinees (buurt super) en klimt als een kat over het hek!
Om een uur of 12 (4uur snachts in Nederland) ging ik lekker richting bed na een lange reis.

Onze eerste dag in Suriname ofwel daglicht. He ziet de straat er zo uit? O nee dit herken ik niet van gisteren hoor. Met deze vragen reden we richting de stad. We kregen een soort van rondleiding door de stad van Chicko. Chicko werkt voor Tjitra en Tjitra is onze huisbaas. Tijdens deze sight seehing kwamen de eerste indrukken van Paramaribo binnen. Links rijden, overal maar dan ook overal auto’s, mensen die je na kijken als of je een ster bent, in Suriname kan het allemaal. Bij Fort Zeelandia even een kleine break om met het mooie I<3SU beeld op de foto te gaan en te genieten van onze eerste schaafijs. Best grappig, een heel groot ijsblok dat wordt geschaafd en daarna wordt er een vloeibaar smaakje overheen gegoten. Na de sight seehing zijn we naar huis gegaan. Lekker onze koffers uitgepakt, mijn kamer ingericht en beplakt met foto's en kaarten van het thuisfront en kletsen met de meiden. Om een uur of half 6 hadden we een afspraak met Tjitra om te bespreken over de stage en de fietsen. Maar uiteraard was Chicko een half uur te laat dus dat begon lekker. We maakten met Tjitra afspraken over maandag en konden morgen wel even onze fietsen ophalen. Vanavond ging ik toch maar bij tijds te bed, beeetje moe maar.

De volgende dag was het vroeg dag want we gingen naar de vreemdelingen dienst. De vreemdelingen dienst was voor mijn gevoel echt helemaal aan de andere kant van de stad en duurde dus wel een tijdje. Maar uiteraard kregen wij de stempel tot en met 27 januari. Dus wij komen voorlopig nog niet thuis! Na de vreemdelingen diensten gingen wij naar Tjitra en krijgen we de lang verwachtte fietsen. Eindelijk konden we zelf iets ondernemen. Best gek hoor dat links fietsen, ik fiets nog geregeld rechts maar dan hoor ik Petra al weer lachen en denk ik holy moly lekker bezig weer Rens.. Met een mega omweg door de hele stad zijn we uiteindelijk weer thuis gekomen. Toen hebben wij boodschappen gedaan bij de Tulip. Hier verkopen ze veel Nederlandse producten en is daardoor aan de prijzige kant. Als het kan, is het slimmer om bij een chinees langs de weg je boodschappen te doen. Na onze boodschappen tocht zijn we naar het Krasnapolsky gegaan. Dit is een hotel met een zwembad. Losse zwembaden hebben ze hier niet dus dan maar zwemmen bij het hotel. Dit was heerlijk verkoelend, maar we lagen er nog geen twee minuten in of onze eerste regenbui in Suriname was een feit. Ach wij zaten lekker droog en de temperatuur was heerlijk, dus niets te klagen! In de avond hebben wij lekker Sauto soep afgehaald. Dit is een soep uit de Surinaamse keuken. Op donderdagavond is het stapavond in Havanna. Dus eerst even afspreken in het andere studentenhuis en die meiden ontmoeten om vervolgens uit te gaan. Hier wordt veel Borgoe gedronken. Dit is een Surinaamse rum en ook is de drank redelijk goedkoop. Een Bacardi lemon sprite is hier 13 SRD dat is rond de 3 euro. Dus een paar Borgoe en Bacardi verder hebben we uren gedanst in de Havanna. Rond 4 uur sluit te tent dus lekker met de taxi naar huis.

Zoals verwacht is uit slapen hier onmogelijk. Om 9 uur klaar wakker door het gekakel van mijn lieve huisgenoten en de warmte!! Het is hier ’s morgens al minstens 26 graden dus dat uit slapen moet nog even wennen met deze temperaturen. ’s Middags zijn Petra en ik naar het Merriot hotel gegaan. Hier hebben wij een abonnement genomen op het zwembad. Heerlijk verkoelend en erg mooi. Het is een klein half uurtje fietsen maar ik vind dat allemaal wel prima. Op de terug weg naar huis vielen Petra en ik bijna van ons stokkie. Een Surinaamse man van rond de 70 jaar haalde ons in op zijn wielrenfiets. Ongeveer de eerste Surinamer die fiets en dan ook nog eens snel. ’s Avonds zijn we lekker uit eten geweest bij Zus&Zo en wezen stappen in de Touche.

Na opnieuw een kort nachtje gingen Petra en ik even shoppen voor onze prachtige Surinaamse zusterklompen. Dit hadden we redelijk snel voor mekaar. Dus lekker naar huis om vervolgens de hele dag te relaxen. Onze huisgenootjes waren een dagje weg, dus wij hebben heerlijk in hun hangmatten gelegen. Deze moet ik echt nog even aanschaffen, heerlijk voor na stage en noodzakelijk bij sommige tripjes. Vandaag was de ideale dag om de hardloopschoenen onder te binden. Dus hup o mhalf 6 lekker een rondje hobbelen. Acht het was warm, maar ja wanneer heb je het met sporten nou koud??! ’s Avonds hebben we nog even een klein dansje gemaakt in de Zsa Zsa Zsu.

Vanmorgen gingen we bijtijds op. Nog even cultuur snuiven voordat de stage morgen begint. Op het programma stond Fort Zeelandia. Een groot,deel van de geschiedenis van Suriname heeft daar plaats gevonden. Ook kwam dit monument voor in het programma ‘Atlas’ dus ik moest het even gezien hebben. Na onze korte cultuur tochtje hebben we lekker de hele middag bij het zwembad gelegen. ’s Avonds hebben Petra en ik voor het eerst roti gegeten. Dat is een soort van pittig hier. Ik gok dat ik meet heb gedronken dan gegeten. Alles went toch?! Laten we het in ieder geval hopen.

Nou ik kruip lekker te bed, morgen fris en fruitig op onze eerste stage dag.

Een warme knuffel uit Paramaribo

  • 10 November 2014 - 01:03

    Sharda:

    Aaah maak je wel even een foto met Bami!
    Succes morgen! Zal een dag met veel indrukken worden xxx

  • 10 November 2014 - 06:09

    Samaina:

    Echt leuk om dit te leZen zeg, heb al een heel beeld van alles! Komen d'r ook nog foto's? ;) ben erg benieuwd!!! Succes op stage meiden.

  • 10 November 2014 - 07:04

    Els :

    Leuk verslag Renske, kijk nu al uit naar het vervolg!

  • 10 November 2014 - 07:29

    Joline:

    Echt super gaaf meiden!
    Wat een avontuur en onwijs leuk om te lezen!
    Ik wil ook foto's zien! X

  • 10 November 2014 - 07:35

    Ilona:

    Oh meiden super leuk om te lezen!
    Heb er ook helemaal een beeld van gekregen :)
    Ben je ook een fanatiekeling met je hardlopen hè Rens :)
    Heel veel succes en uiteraard plezier op stage,
    Kijk al uit naar je nieuwe verslagen! X

  • 10 November 2014 - 10:19

    Renske:

    Foto's volgen meiden, wifi deed gisteren niet wat ik wilde zo traag! Ik ga kijken of uplaoden op facebook beter gaat!

  • 10 November 2014 - 13:45

    Desiree:

    Leuk rens!
    Zet m op!!!

  • 10 November 2014 - 16:25

    Roos:

    Wauw super wat jullie al gezien en gedaan hebben!! Ben ontzettend benieuwd naar de foto's!!! Heel veel succes en plezier de eerste stage week xxxxxx

  • 10 November 2014 - 16:25

    Roos:

    Wauw super wat jullie al gezien en gedaan hebben!! Ben ontzettend benieuwd naar de foto's!!! Heel veel succes en plezier de eerste stage week xxxxxx

  • 10 November 2014 - 20:22

    Mirjam:

    Leuk om te lezen hoe het gaat Renske. Vandaag spannende eerste stage dag. Ben benieuwd naar volgende verslag en gezellig dat jullie Bami hebben

  • 10 November 2014 - 23:49

    Wendy:

    Hè moppie! Zo te lezen gaat het goed met je! Goed om te horen! Lekker roti lekker pittig hihi ben benieuwd naar je volgende verhaal! Kus wen

  • 13 November 2014 - 00:30

    SARA!:

    Heee :)

    Vet handig die Bami! Wat heerlijk herkenbaar dit! Lekker stuk weg ja die vreemdelingendienst. Vandaag Saoto soep gegeten made by Jae en Marie!! Ik wacht ook met smart op facebook foto's!!

    Dikke kus uit Utreggg

    PS. ik heb nog een fles borgoe staan voor in januari.
    PS 2. wat had je genomen bij Zus&Zo?

  • 16 November 2014 - 23:15

    Stella:

    Omgggg ik zie dit verslag nu pas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renske

Op avontuur in Suriname!

Actief sinds 08 Nov. 2014
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 7971

Voorgaande reizen:

04 November 2014 - 27 Januari 2015

Paramaribo!

Landen bezocht: